Filmen Vägen till Betlehem är en skildring av Jesus födelse och det som händer runt omkring denna. Eleverna arbetar med en filmanalys.

Centralt innehåll i Religionskunskap och Svenska (ur Kursplaner för Grundskolan 2022)

Religionskunskap

• Centrala tankegångar inom kristendom.
  • Tolkning av och samtal om religiös och livsåskådningsmässig symbolik och mening i Bibeln och andra religiösa urkunder, samt i ritualer och estetiska uttryck.
  • Kristendomens uppkomst.
  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar. Sådana frågor kan till exempel handla om identitet, kärlek, sexualitet och meningen med livet.

Historia

• Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial (ur Syfte).

Svenska

• Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.