Berättelsen om Sackaios handlar mycket om den människosyn Bibeln berättar om. Lektionen handlar om kränkningar och utanförskap.

Centralt innehåll i Religionskunskap (ur Kursplaner för Grundskolan 2022)

• Ur Syfte: Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor och etiska förhållningssätt samt ge eleverna verktyg för att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor. På så sätt ska undervisningen bidra till elevernas möjligheter att utveckla en personlig livshållning och beredskap att handla ansvarsfullt i förhållande till sig själva och sin omgivning.
  • Ur Syfte: Undervisningen i ämnet religionskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att resonera om etik, moraliska frågor och livsfrågor utifrån olika perspektiv.
  • Centrala tankegångar inom kristendomen, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln.