Den barmhärtige samariern är en av de mest kända liknelserna i Bibeln. Vem är min nästa? Hur ska jag behandla andra?

Centralt innehåll i Religionskunskap och Svenska (ur Kursplaner för grundskolan 2022)

• Centrala tankegångar inom kristendomen.
  • Analys av och reflektion över etiska frågor utifrån elevernas egna argument samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar och utifrån etiska modeller. Sådana frågor kan till exempel handla om frihet, rättvisa och solidaritet.

• Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang.
  • Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.