Denna lektion handlar om Kärlekens lov, 1 Korinterbrevet 13. Texten läses ofta vid bröllop. Vad säger texten om kärlek? Vad är kärlek?

Centralt innehåll i Religionskunskap och Svenska (ur Kursplaner för Grundskolan 2022)

• Centrala tankegångar inom kristendomen.
  • Tolkning av och samtal om religiös och livsåskådningsmässig symbolik och mening i Bibeln och andra religiösa urkunder, samt i ritualer och estetiska uttryck.
  • Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet.

• Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang.