Lektionen handlar om Jesus människosyn, om nåd och förlåtelse, om upprättelse och nytt liv.

Centralt innehåll i Religionskunskap och Svenska (ur kursplaner för grundskolan 2022)

• Centrala tankegångar inom kristendomen.
  • Likheter och skillnader i religiösa tolkningar och praktiker mellan och inom olika religioner. Huvudinriktningar inom kristendom och andra religioner.
  • Tolkning av och samtal om religiös och livsåskådningsmässig symbolik och mening i Bibeln och andra religiösa urkunder.
  • Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet.

• Strategier för att förstå, tolka och analysera texter. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang.