I den här lektionen följer vi med när Jesus kallar sina första lärjungar. Vi försöker sätta oss in i vad lärjungarna tänkte. Vi funderar över hur vi gör våra livsval.

Centralt innehåll från kursplanerna i Religionskunskap och Svenska (ur Kursplaner för Grundskolan 2022)

• Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka
    sin religiositet.
  • Begreppen religion och livsåskådning.
  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet.

• Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
  • Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.
  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer.
  • Texter som belyser människors villkor, identitets- och livsfrågor.
  • Berättande texters budskap.