Den tredje av israels kungar var Kung Salomo. Han är känd som en vis kung. Lektionen handlar om hur Salomo fick sin vishet och om ordspråk.

Ur Läroplan för grundskolan i Religionskunskap och Svenska (ur Kursplaner för Grundskolan 2022)

Centralt innehåll i Religionskunskap

• Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.
  • Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.

Centralt innehåll i Svenska

• Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
  • Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.