Lektion om drottning Ester där ni ser på film, arbetar med adjektiv, funderar över Esters egenskaper och hur hon genom att vara mycket modig kunde rädda sitt folk.

Centralt innehåll i Religionskunskap och Svenska (ur Kursplaner för Grundskolan 2022)

Religionskunskap

• Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin
    religiositet.
  • Centrala tankegångar med koppling till ritualer, levnadsregler och heliga platser inom kristendom, islam och judendom, till exempel som de uttrycks i berättelser i Bibeln och andra religiösa urkunder.
  • Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.

• Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer.
  • Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
  • Ordklasser, i denna lektion adjektiv.