Lektionen handlar om Ester – en modig, vacker, lojal drottning.

Centralt innehåll i Religionskunskap och Svenska (ur Kursplaner för Grundskolan 2022)

Religionskunskap

• Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna kristendom, islam, judendom.
  • Tolkning av och samtal om religiös och livsåskådningsmässig symbolik och mening i Bibeln och andra religiösa urkunder, samt i ritualer och estetiska uttryck.
  • Analys av och reflektion över etiska frågor utifrån elevernas egna argument samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar och utifrån etiska modeller. Sådana frågor kan till exempel handla om frihet, rättvisa och solidaritet.

• Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.