Om Bibeln

Om bibeln

Fakta om Bibelns tillkomst mm: http://www.bibeln.se/om-bibeln/

Bibelns berättelse visar att Guds relation till det judiska folket kan liknas vid en förälders eller en pedagogs relation till barn. Folket formas genom sitt möte med en Gud som å ena sidan är rättvis, uthållig, förlåtande och å andra sidan är sträng och tillrättavisande. Den bilden av Gud finns också i den judiska tron.
I Nya testamentets berättelse är Jesus huvudpersonen. De som väljer att följa Jesus formas på ett liknande sätt som judarna i GT och på så sätt växer kristendomen fram. Sammanfattningsvis framställs Bibelns Gud som personlig, men också något helt annorlunda än det skapade. Trots det är den röda tråden utifrån en kristen läsning av bibeltexten att Gud vill upprätta skapelsen och människan till att bli de Gud en gång hade tänkt.

Bibeln berättar om händelser som inte riktigt passar i vår moderna världsbild och de flesta bibelläsare uppfattar ”Bibelns sanningar” på skilda nivåer:
En känd berättelse handlar exempelvis om att Jesus gick på vattnet. Inom den kristna kyrkan finns ett antal olika förklaringsmodeller på hur den texten ändå antas vara sann. Vissa menar helt enkelt att det är som det står; Han gick på vattnet på ett sätt som ingen annan har gjort eller kan. Ett annat sätt är att lärjungar tyckte att det såg ut som att Jesus gick på vattnet men i verkligheten gick han på stenar precis under vattenytan. Ett tredje alternativ är helt enkelt att han inte gick på vattnet eftersom det är fysiskt omöjligt. De kristna som hävdar den sista ståndpunkten menar ofta att texten har ett annat syfte och därför är det ovidkommande huruvida han verkligen gick på vattnet eller ej. Det är textens budskap som är sant inte att han trotsade naturlagarna. Det är viktigt att se att det inom den kristna kyrkan alltid antas att Bibeln är sann, men vad denna sanning handlar om eller vad den innebär skiljer sig ibland åt.”
När en öppen atmosfär skapas och vårdas i klassrummet kan lektionerna på Bibeln i Skolan (BiS) ge stoff för träning av tolerans mot oliktänkande.

Parafras: En parafras är en text där textförfattaren anpassat ord och uttryck till en speciell målgrupp, t.ex. för barn. I BiS anges när bibeltexten är parafraserad och när den är återgiven ordagrant från t.ex. Bibel 2000.

Bibeln på lättläst svenska

I en del lektionerna används bibeltext från LL-förlagets översättning av Nya testamentet. Vill du läsa mer om översättningen eller beställa ett exemplar för skolan så finns mer information hos LL-förlaget eller i Bibelbutiken